Čo je content marketing a ako s ním začať?
Nepoznáte ešte content marketing? Nevyužívate ho vo svoj prospech? Ak ste na tieto otázky odpovedali slovíčkom „NIE“, nestrácajme čas. Content marketing je dôležitá súčasť online marketingu. V dnešnej dobe, kedy ľudia všetky odpovede na svoje otázky hľadajú na Google, dokáže významným spôsobom napomôcť vášmu biznisu.
Takže úprimne…Ľudia sú v tomto období presýtení reklamami. Je to tak. Radšej si zakúpia set-top box, aby v televízií nemuseli sledovať reklamy, používajú AdBlock, len aby ich všadeprítomné zobrazovanie „super“ produktov a zliav neotravovalo. Tak ako na nich? Ako ich osloviť tak, aby boli reklame prístupní?
Už asi viete, kam tým mierim. Áno dostávame sa znovu tam, kde sme boli, ku content marketingu. Práve ten sa odlišuje od klasickej reklamy a to tým, že zákazníkom prináša niečo (hodnotný obsah), čo im pomôže s ich problémami a neľahkým životom v 21. storočí.
Poďme si krok po kroku vysvetliť všetko o základoch content marketingu tak, aby ste aj vy vedeli, ako správne začať aj vo vašom podnikaní.
Čo je content marketing?
Definícií content marketingu poznáme nespočetné množstvo. Preto poďme na to jednoducho a zrozumiteľne. Content marketing alebo „po našom“ obsahový marketing, je jedna z marketingových techník, ktorej cieľom je prirodzene prilákať a udržať zákazníka, pomocou vytvárania obsahu. Cieľom je taktiež získať konverzný úspech a opakované nákupy u zákazníkov. Zahŕňa v sebe procesy, ako je plánovanie, vytváranie a zdieľanie obsahu. Obsah musí byť samozrejme hodnotný a kvalitný.
Prečo potrebujem obsahový marketing?
Na pochopenie vám postačí 5 krátkych bodov.
- Získate silnejšie postavene značky.
- Získate zvýšený predaj produktov a služieb.
- Prispejete k úspore vašich nákladov.
- Zlepšíte imidž vašej firmy ako odborníka na danú oblasť.
- Získate väčšiu lojalitu u zákazníkov.
Je to jednoduché. Keď ľudí niečo naučíte, či im niečo vysvetlíte alebo vyriešite ich problém, oveľa radšej od vás nakúpia.
Aký obsah potrebujem?
Ako som spomínala vyššie, obsah musí byť hlavne kvalitný. Obsahový marketing je úžasný v tom, že môžete písať prakticky o čomkoľvek. Píšte o téme, ktorá je blízka vášmu podnikaniu a spája sa s vašimi produktmi či službami.
Obsah nemusí byť nutne iba vzdelávací, pomáhať alebo niečo učiť. Bude skvelé ak ľudí dokáže zabaviť. Najúčinnejší je mix, keď hodnotné informácie z určitej oblasti doplníte o zábavný obsah.
Formy, ktorými môžete svoj obsah šíriť ďalej:
- blog,
- mikroblog,
- emailový newsletter,
- appky,
- video,
- prezentácia,
- infografika,
- fotografia,
- sociálne siete,
- webinár,
- ebook,
- whitebook,
- podcast.
Písomný obsah ako sú články, blog či mikroblog sú najbežnejšie používaným nástrojom pre content marketing, ale skúmanie iných foriem vizuálneho a zvukového obsahu, môže byť dobrým spôsobom, ako prispôsobiť obsahový marketing vášmu publiku či podnikaniu.
Aby ste si boli istí, čo je čo a čo vlastne využiť vo vašom podnikaní, pripravila som niečo málo k najčastejšie využívaným formátom.
Blog
Články na blogu sú veľmi častým formátom, využívaným v obsahovom marketingu. Sú zväčša najdôležitejším stavebným prvkom. Sú skvelé vďaka flexibilite dĺžky textu, môžu byť publikované v rôznom čase a distribuované rôznymi informačnými kanálmi.
Skúste vložiť svoje myšlienky na stránku. Je to vcelku jednoduché a zároveň budete mať možnosť spoznať vášho kreatívneho ducha. Len sa nebojte.
Mikroblog
Mikroblog patrí medzi novšie názvy, kde spadajú služby, umožňujúce rýchlu publikáciu krátkych textových správ, pomocou webovej služby. Medzi najznámejšie patrí Twitter. Textové správy sú tu obmedzené na 280 znakov, čo núti autorov k stručnosti a výstižnosti, toho čo píšu. Čitateľ dostane posolstvo v jednoduchej myšlienke a nemusí prechádzať dlhými textami, aby sa dozvedel podstatu, ktorú autor chcel povedať.
Jednak to môže byť forma obsahu, tak aj spôsob distribúcie tohto obsahu. Veľa firiem to robí napr. tak, že vyvára e-mailový obsah kopírovaním obsahu z blogu do e-mailovej šablóny. Pri e-maile viete, komu sa daný obsah posiela. Pomocou e-mailov môžete cieliť doručenie na základe aktivity používateľov, dátumu vašich propagácií s cieľom zvýšiť konverzie.
Video
Video je jednou z najefektívnejších obsahových formátov. Taktiež môže byť vzdelávacie, zábavné, ale hlavne by malo byť nadčasové a čo najviac aktuálne. Dokáže skvelo pomôcť pri prezentovaní osobnosti vašej značky. Môžete si priamo vytvoriť kanál na YouTube alebo ho pridať na svoje webové stránky, sociálne siete s cieľom zvýšiť dosah.
Dnes nepotrebujete na vytvorenie videa veľký rozpočet a najmodernejšiu techniku. Dnešná všadeprítomnosť smartfónov nám to všetkým uľahčila. Zoberte svoj telefón a nahrajte krátke video s myšlienkou, ktorú chcete predať svojim zákazníkom. Video nemusí byť vysokokvalitné, ide hlavne o obsah či zábavu.
Prezentácia
Skvelým nástrojom na prezentácie je SlideShare – platforma na distribúciu obsahu. Je to jednoduchý spôsob, ako zmeniť prezentáciu z PowerPointu do online formy. Je to skvelý formát pre ľudí, ktorí nemajú radi čítanie veľkého množstva textu.
Infografika
Je obsah šírený prostredníctvom obrázkov. Poskytuje informácie a grafiku zároveň. Text infografiky by nemal byť dlhý, no mal by byť informatívny. Infografika by mala ako celok vyrozprávať príbeh. Môže byť ďalej šírená cez sociálne siete (neváhajte s vyskúšaním sociálnej siete Pinterest). Taktiež môžete využiť na šírenie vaše webové stránky.
Výhodou infografík je, že sú veľmi „zdieľateľné“ a dokážu zhromaždiť veľa spätných odkazov na vaše stránky, ktoré dokážu napomôcť SEO.
Sociálne siete
Poznáme ich všetci, skoro každý aktívne využívame a preto patria medzi jedny z hlavných nástrojov v obsahovom marketingu. Existujú 3 úrovne propagácie obsahu na sociálnych sieťach.
Vlastná – zdieľanie rôzneho obsahu na vlastnom kanáli sociálnej siete. Je to rýchla a bezplatná príležitosť, vďaka ktorej sa značka môže spojiť so svojim publikom.
Platená – môžete využiť formu platenej reklamy. Môžete prispôsobiť demografické údaje publika, ktorému sa má reklama zobrazovať a dokonca si určíte rozpočet, ktorý chcete na kampaň poskytnúť.
Získaná – je to najcennejšia, ale zároveň najťažšia propagácia na sociálnych sieťach. Dochádza k nej vtedy, keď publikum váš obsah ďalej samovoľne zdieľa na sociálnych sieťach.
Môžete využiť sociálne siete ako: Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Pinterest, Linkedln či Snapchat.
E-book
E-book je ekvivalent tlačenej knihy. Text doplnený o obrázky je zachovaný v elektronickej podobe. E-book je zvyčajne zameraný na jednu tému. Obsahuje aj iné dizajnové prvky, ktoré ho odlišujú od bežného článku. Elektronická kniha je skvelý prostriedok ako získať e-mail návštevníkov vašich webových stránok.
Podcast
Podcast je zvuková forma určitého obsahu. Nie je vždy ľahké ho vytvoriť. Musíme mu vynaložiť dlhší čas a trpezlivosť pri nahrávaní. Je však vhodný na vytváranie a získanie si publika. Ocenia to hlavne tí, ktorí nemôžu tráviť čas pri knihe alebo článku a danú problematiku študovať. Podcast si vaši návštevníci môžu pustiť pri jazde v aute alebo miesto rádia či hudby doma. Takto im prinajmenšom ušetríte čas a dáte možnosť vzdelávať sa kedykoľvek a kdekoľvek.
Pre niektoré firmy, ako sú firmy zaoberajúce sa dizajnom, architektúrou alebo módou, lepšie funguje vizuálny obsah. Firmám s iným zameraním, napr. poradenské, či právnické sa oplatí investovať do hodnotného textového materiálu, kde zákazníkov informujú prostredníctvom obsahu.
Ako mám začať s content marketingom?
Rozmýšľate nad tým, akými problémami sa ľudia zaoberajú, čo riešia? Na čo myslia pred tým, ako od vás nakúpia? Rozmýšľajte ako vaši potencionálni zákazníci. Vytvorte si jednoduchú obsahovú stratégiu a konkrétny obsahový plán.
Váš content marketing rozdeľte do 4 krokov a to plánovanie obsahu, tvorba a publikácia obsahu (distribúcia) a následné vyhodnotenie obsahu.
Problematika obsahovej stratégie a plánu je obsiahla téma. Dočítate sa o nej v ďalšom článku.
Na koho zamerať content marketing?
Zákazníkov je najvhodnejšie si rozdeliť do skupín. Každej skupine vytvoríte tzv. user personas, ktorá bude skupinu prezentovať. Takto efektívnejšie zacielite na danú skupinu zákazníkov, prispôsobíte im obsah podľa toho, v ktorej fáze nákupného procesu sa nachádzajú. Jednotlivé skupiny zákazníkov reagujú intenzívnejšie ak komunikáciu správne zacielite podľa ich potrieb, záujmov, podľa toho čo sa v danej chvíli snažia dosiahnuť.
Inak bude hľadať informácie laik, ako si vybrať bežecké oblečenie či obuv, ako profesionálny či dlhoročný bežec, ktorý presne vie, čo od oblečenia, obuvi očakáva, z čoho by sa materiál mal skladať alebo dokonca hľadá už presný model tenisiek. Takýto bežec bude pravdepodobne hľadať porovnania najlepších tenisiek na beh pre tento rok alebo tenisiek danej značky. Čím viac si zákazníkov rozdelíte, tým hodnotnejšie budete môcť na nich zacieliť, tvoriť pre nich vhodný obsah.
Plusy a mínusy content marketingu
Na koniec si poďme zhrnúť obe strany, plusy aj mínusy, ktoré content marketing so sebou prináša.
Plusy
Seo optimalizácia
Content marketing ide ruka v ruke so SEO optimalizáciou pre vyhľadávače. Pri plánovaní každého formátu obsahového marketingu je dobré si predom zistiť, čo vašich zákazníkov zaujíma, čo ich trápi, na čo hľadajú odpovede. Preto je jednou z hlavných činností pri tvorbe contentu, analýza kľúčových slov. Pri analýze kľúčových slov vám vaši užívatelia sami povedia, ako im dokážete pomôcť.
Vzdelávanie
Myslite hlavne na to, ako svojim zákazníkom skutočne pomôcť. Nemyslite na peniaze a výsledný efekt vo forme zvýšenia predajov. Snažte sa myslieť na problémy, ktoré zákazníci riešia a úprimne im dať hodnotu v podobe možného riešenia. Nech sa vašou prioritou stane kvalita obsahu, ktorý budete zákazníkom prinášať.
Sociálny efekt
Obsahový marketing má veľkú výhodu. Môžete vytvárať obsah, ktorý užívatelia budú chcieť na sociálnych sieťach zdieľať ďalej aj sami. Ak váš obsah bude pre zákazníkov prínosom, bude často lajkovaný, komentovaný a takpovediac sa bude šíriť sám. Toto vám veľmi pomôže v budovaní nového publika, s ktorým budete môcť postupne pracovať.
Je to zadarmo
Ak si odmyslíme náklady, ktoré musíte vynaložiť na ľudí, ktorí obsah naplánujú, vytvoria a distribuujú, budú vaše náklady nulové. Keď to porovnáte s inými formami marketingových kanálov, vaše náklady pri content marketingu budú oveľa nižšie. Zo skutočne kvalitného obsahu, dokážete ťažiť veľmi dlhú dobu. Vďaka dobre spracovanému, hodnotnému obsahu, bude vaša prirodzená návštevnosť len rásť.
Ďalšie výhody content marketingu.
- Budovanie širšieho povedomia o vašej značke.
- Zvýši sa návštevnosť vašich webových stránok.
- Zvýšenie počtu e-mailov vo vašom zozname.
- Zvýšenie vášho predaja.
- Návštevníci budú na vašich webových stránkach tráviť viac času.
- Zvýšenie počtu odporúčaní od zákazníkov.
- Vybudovanie si mena odborníka vo vašej oblasti.
Mínusy
Na výsledky si musíte počkať
Obsahový marketing prináša výsledky až po dlhšom čase. Môžu sa dostaviť do niekoľkých mesiacoch, čo však väčšinou trvá viac ako pol roka. Ak začínate podnikať a potrebujete ľudí oboznámiť s vašimi produktmi, zvoľte si radšej PPC či Facebook reklamu. Čím rýchlo získate dáta, z ktorých budete môcť vychádzať. S obsahovým marketingom začnite neskôr.
Časová náročnosť
Content marketing si vyžaduje vloženie väčšieho množstva vášho času. Ak idete písať o danej problematike, musíte si ju zodpovedne pripraviť, musíte danej problematike rozumieť, aby výsledný obsah stál skutočne zato. Fázy ako plánovanie, tvorba, distribúcia obsahu a jeho vyhodnotenie si vyžadujú zodpovedný prístup a dostatok času.
Zlá merateľnosť
V podstate je náročné určiť, čo by malo byť cieľom content marketingu. Je to návštevnosť vašich webových stránok? Sú to zdieľania obsahu na sociálnych sieťach? Alebo je to samotný predaj?
Content marketing nie je tak jednoduché zmerať. Výsledok sa dostaví v dlhodobom hľadisku, zaznamenaním nárastu vašich tržieb. Ťažko však budete vyhodnocovať, ktorý obsah priniesol ten a ten predaj. V malej miere ste schopný to rozpoznať, ale nikdy to nebude tak presné, ako vyhodnotenie výkonnostného typu reklamy.
Skúsili ste už využiť content marketing? Aké sú vaše skúsenosti? Podeľte sa o svoj názor dole do komentárov.